Jak moderní technologie pomáhají s prodejem aut? Jak mohou prodejci využít umělou inteligenci? Ptejte se společného generálního ředitele AURES Holdings Petra Vaněčka.

Chat je uzavřený21.02.2024 10:00

Generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček

Automobilový trh prošel za poslední čtyři roky významnou proměnnou. Mění se zákaznické potřeby, kolísá nabídka a rostou ceny aut. Prodejci ojetých automobilů museli značně změnit svůj přístup a navrch mají ti, kteří již před lety investovali do moderních technologii a nezaspali. Skupina AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO, Mototechna a Driverama, hlásí další rekordní počet prodaných automobilů za leden. Poptávka obecně roste, ale největšímu prodejci pomáhá i to, že poslední roky významně investoval právě do IT. Jak moderní technologie ovlivňují automobilový trh? Může obchodování pomoci umělá inteligence? Jak se bude trh nadále vyvíjet?  Co se nejvíce prodává? Ptejte se nejen na to společného generálního ředitele skupiny AURES Holdings Petra Vaněčka ve středu 21. února od 10:00 hodin.

Petr Vaněček začal působit ve společnosti AURES Holdings před 25 lety. V letech 2015-2016 zastával pozici viceprezidenta společnosti a od roku 2014 až do jmenování co-CEO byl jejím provozním ředitelem. Je také členem představenstva. Během svého působení na pozici provozního ředitele provedl společnost úspěšně érou digitalizace a transformoval společnost do pozice technologického leadera na trhu zánovních a ojetých vozů. Petr rovněž stojí za úspěchem rozvoje značky Mototechna, prodejce zánovních vozů a poskytovatele řešení mobility. Je ženatý a má dvě děti.

Chat

  • Tomáš Sikora

    Dobrý den, Petře, zaslech jsem, že jste minulý rok pokořili v prodejích nějaké jubilejní číslo. Kolik to bylo a už jste takový rekord měli? Díky

  • Host chatu

    Dobrý den, ano, to je pravda. Naše společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont a Driverama, vloni dosáhla nejlepšího prodejního výsledku ve své historii a celkově prodala 98 134 vozů. Jedná se o nejvyšší číslo za 32 let na trhu

  • luky22

    Navážu na pana Tomáše, jestli neva. Dá se prozradit, díky čemu se vám to povedlo především?

  • Host chatu

    Za rekordní objemy prodeje vděčíme do značné míry našemu historickému rozhodnutí investovat do moderních technologií. Zejména pokud jde o integraci nástrojů pro automatizaci podnikání podpořených strojovým učením a generativní umělou inteligencí do našich procesů.

  • Marek M.

    Pane Vaněček, pěkný den, Jsem podikatel, jen mě zajímá, kolik aut z deseti například prodáte živnostníkům, podnikům? Příjemný den, Marek M.

  • Host chatu

    Dobrý den, podnikatelská a firemní klientela tvoří na našich prodejích stále větší podíl. Například v prosinci 2023 jsme prodali podnikatelům, živnostníkům a firmám dokonce osmnáct procent aut. V roce 2024 to pro nás bude jeden z růstových segmentů, který budeme podporovat. Máme ekonomické řešení pro podnikatele, kteří musí čelit mnoha různým tlakům nejen díky současné ekonomické situaci

  • EivorGG

    Pane řediteli, přeju fajn den. chci se zeptat, jestli na Slovensku a v Polsku, kde prodáváte, jsou také nejžádanější škodovky. Třeba v top 3.

  • Host chatu

    Dobrý den, na Slovensku byla vloni nejprodávanější Škoda Octavia, za ní Škoda Fabia a třetí VW Passat. V Posku zvítězil Opel Astra, Octavia byla na druhém místě a třetí příčku vybojoval Ford Focus.

  • Iveta

    A co se prodávalo nejvíc, kombiky hádám?

  • Host chatu

    Jen o chlup zvítězily Hatchbacky, kterých se prodalo 27,5 %, zatím co vozů combi 27,2%. Třetí jsou dlouhodobě stále oblíbenější SUV

  • MM

    A barevně jak? Poslední dobou vidím samé černé vozy. MM.

  • Host chatu

    Nejoblíbenějšími barvami ojetin u Čechů a Slováků jsou stříbrno-šedá, bílá a černá, u Poláků černá, stříbrno-šedá a bílá.

  • Kučera T.

    Zdravím pane Vaněčku, přemýšlím k vám zavolat a zkusit přijít na pohovor, takže můj dotaz zní, jestli budete letos nabírat lidi. Mám zájem o práci někde v kanceláři, ale s autama. Je tam šance prosím?

  • Host chatu

    Dobrý den, v tuto chvíli společnost hledá 83 zaměstnanců v České republice, 29 na Slovensku a 36 v Polsku. V České republice čtvrtinu nabízených pracovních míst tvoří back office a zbytek je pro doplnění pozic pro styk se zákazníky. Přehled aktuálních nabídek najdete na kariera.aaaauto.cz, kde najdete, jak nás také kontaktovat.

  • bonny

    Kolik vlastně celkem pracuje lidí pro áčka?

  • Host chatu

    Dobrý den, počet zaměstnanců ve skupině vzrostl meziročně o 12 % na 3 417, úměrně tomu, jak společnost navýšila počet prodaných aut

  • Jaroslav Hrubý

    Jak byl teď Valentýn, tak jsem od někoho slyšel, že jsou i trendy, když chlap kupuje třeba manželce auto k valentýnu právě- rozdíly. Co nejvíc hledají muži a co ženy? Díky Jaroslav Hrubý, Strakonice

  • Host chatu

    Mužskou doménou jsou dlouhodobě asistenční prvky a doplňkové výbavy. Mají prostě rádi komfort. Ženy bývají praktičtější a často doplňkovou výbavu neřeší, ale jak ji jednou vyzkouší, příště už si méně vybavený vůz nepořídí. Vloni například poprvé za 32 let historie skupiny AURES Holdings ženy překonaly muže v koupi aut s tempomatem.

  • PS

    Dobrý den, pane Vaněčku, máte data, kolik je u nás mírně ojetých vozů, jako zánovních? Pavel Smrček z Nového Boru

  • Host chatu

    Dobrý den, ano, mám. Český sekundární trh nabídnul vloni 70 304 zánovních automobilů. Ty suplují stále nedostatkové nové vozy a díky jejich okamžité dostupnosti, ceně až o 40 % nižší než nové a nízkému věku i nájezdu na tachometru patří mezi zákazníky oblíbenou alternativu.

  • JA

    Pane Vaněčku, proč potřebujou Áčka 2 generální ředitele?

  • Host chatu

    Naše společnost neustále rozšiřuje svoje aktivity. Nejsme jen obyčejný obchodník s ojetými vozy. Působíme v pěti zemích, máme nakolik značek. Kromě obchodování s auty máme i autopůjčovnu. Máme také velkou IT a inovační divizi. Neustále zvyšujeme objem prodaných vozů, stavíme nové pobočky. Proto jsme se rozhodli rozšířit vedení společnosti na nejvyšší úrovni. S kolegyní Karolínou Topolovou jsme si rozdělili kompetence a věříme, že to povede k dalšímu růstu firmy. Není to tedy tak, že bychom se nějak dublovali.

  • JIROUSEK

    Dobrý den Petře, čemu se budete jako co-CEO na vsé pozici nejvíce věnovat? A co zbývá pro Karolínu Topolovou?

  • Host chatu

    Mým hlavním úkolem je řídit společnost po provozní stránce a v oblasti obchodu a věnovat se jejímu rozvoji, včetně expanze a zavádění nových technologií, jako jsou strojové učení, generativní umělá inteligence a s tím související analýza dat. To vše nám umožňuje dále posilovat naší pozici lídra na trhu. Karolína se bude nadále věnovat oblastem, které byly v jejím portfoliu již od jejího uvedení do funkce - vztahy s investory a partnery, ESG, lidské zdroje, marketing, komunikace a backoffice.

  • MH

    Jaké jsou z hlediska prodejů první týdny nového roku?

  • Host chatu

    Oproti loňsku jsme v lednu prodali více v České republice i v Polsku, na Slovensku jsme loňský skvělý výsledek zopakovali. Počet 7 951 prodaných vozů, s meziročním růstem téměř o desetinu, je nejvyšší objem, jaký se nám v lednu podařilo prodat od vzniku společnosti v roce 1992 a jistě nám letos pomůže překonat psychologickou hranici 100 tisíc prodaných aut. Hlavní sezóna přitom bude startovat teprve v březnu.

  • vlasek

    Pomůže podle vás prodejům digitalizace převodů aut na Centrálním registru?

  • Host chatu

    Digitalizace převodů ušetří jednotlivcům i firmám každoročně miliony korun, povede k transparentnějšímu procesu změn vlastnictví aut a sníží množství problémů s nedokončenými změnami. Všechny tyto faktory obchodování na sekundárním trhu pomohou dále zrychlit. Je ovšem důležité, aby varianta on-line převodů pro firmy byla zavedena co nejdříve, zatím je to možné jen pro fyzické osoby.

  • Mirek

    Je podle vás zvyšování prodeje ojetin pouze důsledkem vysokého zájmu lidí, nebo za tím vidíte ještě něco jiného?

  • Host chatu

    Z mého pohledu je zatím také i neustálé zvyšování kvality zákaznického servisu. Daří se nám stále zvyšovat hodnotu indexu zákaznické zkušenosti NPS (Net Promoter Score) a v hodnocení jednotlivých autocenter ve vyhledávači Google jsme se u všech poboček v Česku již v průměru dostali nad hodnotu 4,5. Díky tomu se naše prodeje zvyšují rychleji, než o kolik roste samotný trh.

  • Dobrý den, zajímají mě elektromobily, uvažuji, že bych si nějaký koupil, ale bojím se skutečného stavu baterie. Měříte tento údaj, když nakupujete elektroauta?

  • Host chatu

    Samozřejmě, že skutečný stav zdraví baterie, takzvané SoH (State of Health), je pro nás klíčový, ale jdeme ještě dále. U elektroaut jako jediní používáme takzvaný Aviloo scoring, což je hodnocení stavu baterie renomovanou rakouskou firmou, světovou špičkou v oboru. A ten nám ukáže, jak se předchozí majitel choval k autu, jak a kde dobíjel, jestli nechával baterii přebíjet nebo naopak nadměrně vybíjet, ukáže rozdíly v napětí či teplotách jednotlivých článků nebo výpadky v komunikaci řídicí jednotky baterie. A už několikrát se stalo, že jsme kvůli tomuto scoringu odmítli vykoupit auto, které mělo jinak pěkný SoH. Jinými slovy: jdeme hodně nad rámec toho, co dělají ostatní prodejci v Česku, a stavu baterie se u námi prověřených elektromobilů opravdu bát nemusíte.

  • Anonym

    Dobrý den, připravujete v letošním roce nějaké další rozšíření sítě poboček v Česku? Kolik jich momentálně AAA mají?

  • Host chatu

    V současné době máme 22 plnohodnotných poboček, na kterých provádíme výkup a prodej vozů. Pro letošek chystáme rozšíření pobočkové sítě, určitě jednotky nových poboček otevřeme, u jiných chystáme přemístění na lukrativnější místo nebo zásadní rekonstrukci.

  • gogo

    Jaké značky aut máte v oblibě a jakým autem momentálně jezdíte?

  • Host chatu

    Mým vysněným vozem bylo vždy Porsche 911, které jsem si už i pořídil, ale pak ho zase prodal, když jsem zjistil, že s ním nemám čas jezdit. Vždy jsem měl rád značku BMW, momentálně ale používám auto značky Mercedes-Benz, u nějž oceňuji nekompromisní pohodlí.

  • fouda

    Porizuji si lide hodne auta na uver?

  • Host chatu

    Málokdo si v dnešní ekonomicky nestabilní době chce pořizovat automobil v hotovosti, proto zákazníci stále častěji využívají nějaké formy financování. V naší skupině si financování volí více než třetina zákazníků. Konkrétně 34 % zákazníků v České republice, 38 % v Polsku a dokonce 43 % na Slovensku.

  • dauda

    Jaka auta lide financuji a kolik si půjcuji?

  • Host chatu

    Průměrná cena financovaného vozu je 335 500 Kč. Nejčastěji čeští zákazníci AURES Holdings financují škodovky, konkrétně modely Octavia, Fabia a Superb. Na Slovensku je velmi dominantní prodej Škody Octavia na úvěr, kdy má jedenácti procentní podíl z celkem financovaných automobilů v AAA AUTO. V Polsku je pak nejčastěji financovaný model Opel Astra, místními obyvateli dlouhodobě nejvyhledávanější typ vozu. Podíváme-li se na detail těchto aut podle druhu paliva, tak v tuzemsku tvoří necelých padesát čtyři procent benzínové vozy. Na Slovensku a v Polsku to jsou ale naopak diesely, které hrají prim. Kromě klasických pohonů se mezi financované vozy dostávají již i elektromobily, které ale tvoří necelé procento.

  • quido

    Jeste k tomu pujcovani si na auta... Jaka je tedy cena takovych aut v jednotlivych zemich, na jak dlouho si lide pujcuji a tak?

  • Host chatu

    Průměrná cena financovaného vozu je 335 500 Kč v Česku, 320 905 Kč (13 000 €) na Slovensku a 285 729 Kč (50 500 zł) v Polsku.
    Nejvyšší míru akontace využívají Češi (30 %), kteří financují svůj vůz v průměru 70 měsíců. Poláci si půjčují finance se splátkovým kalendářem průměrně na 61 měsíců a s akontací 25 %, Slováci na 71 měsíců s 22,5 % úhradou z vlastních prostředků.

  • houdka

    Kupuji si u vas auta taky podnikatele, nebo jen obycejni lide?

  • Host chatu

    Největší podíl má tato skupina zákazníků na Slovensku, kde tvoří téměř devatenáct procent. V Česku je to pak bezmála třináct procent, v Polsku necelých deset procent.
    Meziročně počet prodaných vozů v segmentu B2B vzrostl jen v Česku o 6 %, v Polsku o 8 % a na Slovensku, kde je podíl nejvyšší, o jedno procento. Mírně vzrostlo i procento těch, kteří si auto pořizují na úvěr. „Obsluhujeme jak firmy do 30 milionů Kč obratu, těch je 45 %, tak i korporátní zákazníky s obratem kolem 1,5 miliardy. V segmentu firem tvoří 35 % společnosti s šesti a více zaměstnanci, společnosti s deseti a více zaměstnanci tvoří 20 %. Dvě třetiny firem v segmentu OSVČ mají obrat do tří milionů korun.

  • houdka

    Jaka auta si berou OSVC?

  • Host chatu

    Firemní zákazníci, podnikatelé a živnostníci si v českých autocentrech AAA AUTO a Mototechna pořizují z 25 % kombíky, z 25 % SUV, dále hatchbacky (16 %). Velkou skupinu tvoří užitkové vozy (13 %), u nichž prodeje meziročně rostly o 23 %. Další zajímavou skupinou, která získává na popularitě, jsou vícemístné dodávky, u nichž prodeje narostly o 42 %.
    Z prodaných aut v B2B segmentu bylo 26 % aut značky Škoda, 12 % Volkswagen a 7 % Ford.
    Nejžádanějšími modely jsou Škoda Octavia (8,9 %), Superb (5,2 %) a Fabia (3,7 %). Velký nárůst v poptávce společnost zaznamenala u vozů Škoda Kodiaq (o 44 %) a Karoq (o 28 %). Z užitkových vozů byly vloni nejprodávanější Peugeot Boxer (nárůst o 154 %), VW Caddy a Citroën Berlingo

  • kupanka

    Jak rychle kontaktujete inzerujícího nabízejícího?

  • Host chatu

    Rychlost kontaktování je do 21 minut. Do dvou minut identifikujeme nový inzerát

  • IT

    Používáte už Generativní AI?

  • Host chatu

    Samozřejmě. Umělou inteligenci používáme například v popisech vozů nebo v automatizované obsluze kontaktního centra pro hlasové agenty

  • jandak

    Prý dokážete poměrně přesně odhadovat prodejní cenu?

  • Host chatu

    Ano. Díky roky trénování našich modelů dokážeme stanovit transakční ceny s přesností 99%

  • rauta

    Jak máte organizačně uspořádánu oblast dat a analytiky?

  • Host chatu

    Od roku 2021 máme pro tuto oblast dedikovanou samostatnou společnost Resulmatic, která se věnuje vývoji, experimentování a nasazování špičkových technologií umělé inteligence a business intelligence. Z práce Resulmaticu profitují všechny naše značky ve všech zemích, kde působíme, a jejich služby nabízíme také třetím stranám. V investicích do této společnosti jsme připraveni pokračovat i v tomto roce. Věříme, že technologie a maximální využití dostupných dat bude rozhodovat o úspěchu v dalších letech. Naším cílem je také dále rozšířit využití generativní umělé inteligence tak, abychom si udrželi vedoucí postavení v oboru a úspěšně se orientovali v tržních trendech a konkurenci.

  • srba

    Jak vypadají zpracované objemy dat?

  • Host chatu

    Máme zpracováno přes 9 milionů inzerátů a jsme v kontaktu s více než 250 tisíci potenciálních prodávajících

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 08/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov